De 5 leukste kleine games van 2012
Het einde van het jaar betekent tijd voor lijstjes. Om niet achter te blijven gooi ik er op de valreep mijn persoonlijke lijst van leukste games van het afgelopen jaar tegenaan. Hartstikke subjectief natuurlijk.
Hoewel er heel veel toffe games zijn verschenen dit jaar (Dishonored, Assassins’ Creed 3, Mass Effect 3 en Nederlandse toppers als Awesomenauts), staan onderstaande titels in dit lijstje omdat ik er simpelweg zo ontzettend veel plezier mee heb gehad en ze het meest heb gespeeld.
Allemaal aanraders dus, vooral voor spelers die veel onderweg zijn of geen tijd hebben voor spellen van 80 uur.
Bastion
Deze adventure-RPG was al leuk op de PC, maar komt minstens net zo goed tot zijn recht op de iPad. Je speelt “The Kid”, een naamloze held die wakker wordt in een wereld die niet meer bestaat. Alles is verzwolgen tijdens een gebeurtenis die de “Calamity” wordt genoemd. Aan jou de taak de wereld weer op te bouwen.
Vanuit je veilige basis (het bastion uit de titel) bouw je level voor level het landschap weer op en ontdek je wat er met de wereld is gebeurd en wie daar verantwoordelijk voor is. Een potje knokken is daarbij onvermijdelijk.
Een van de best geslaagde onderdelen van Bastion is het personage van The Stranger. Hij vertelt het verhaal van de game op het moment dat je het speelt en becommentarieert alles wat je doet met zijn diepe, donkere stem. Alle items, alle locaties en zelfs alle soorten vijanden hebben een verhaal, en The Stranger deelt het allemaal met je zonder ook maar een seconde te vervelen. Daarnaast verzamel je zo’n grote hoeveelheid wapens, powerups, grondstoffen en andere goodies dat je de speelstijl van The Kid helemaal naar jouw wensen kunt blijven aanpassen.
Oh, had ik al verteld dat deze game een geweldige soundtrack heeft?
Website van Supergiant Games, de makers van Bastion.
Journey
Het lijkt een beetje obligaat om Journey in dit lijstje te zetten. Dé game van 2012 die zowel kunstzinnig verantwoord als commercieel succesvol was. Hij staat hier omdat het gewoon een hele goede game is. Je speelt als een naamloos personage in een woestijn, onderweg naar een berg in de verte. Wie je precies bent blijft een mysterie, al kom je er tijdens het spelen achter dat je niet de enige bent die onderweg is. De game koppelt een willekeurige andere speler aan jou die ook op dat moment aan het spelen is en samen mag je de wereld verkennen. De enige manier om te communiceren is met onverstaanbare, zangerige uitroepen.
Journey roept veel vragen op. Wacht er iemand op je aan de top van de berg? Met hoeveel van ons zijn we eigenlijk onderweg? Waarvoor is die sjaal die je met je meedraagt? Waarom zit er een draak-achtig monster achter ons aan? Op sommige van deze vragen krijg je een antwoord, naar andere moet je raden. Leukste moment: bergafwaarts door het zand surfen, ondertussen rotsen en pilaren ontwijkend.
Te koop via Playstation Network. Bezoek de website van Thatgamecompany, de makers van het spel.
Angry Birds Space
Ja, lach maar. Angry Birds Space is toevallig één van de leukste games van het afgelopen jaar. We kennen allemaal de “oude” variant met de katapult, de vogeltjes en de varkens. Deze versie introduceerde een nieuwe mechanic. De levels spelen zich af in de ruimte en zijn bezaaid met planeten en asteroïden die hun eigen zwaartekrachtveld genereren. Die gebruik je als speler om bijvoorbeeld een vogeltje in zijn vlucht af te laten buigen en een varken op een moeilijke plek te raken. Of je raakt een stapel ruimte-afval dat naar beneden zweeft en eenmaal in de greep van de zwaartekracht op de nietsvermoedende biggetjes stort.
Sinds kort kun je ook aan de slag met Angry Birds Star Wars, waar alle vogels en varkens eruit zien als personages uit de originele Star Wars-trilogie, compleet met lightsabers en laserpistolen. Verder speelt deze game op dezelfde manier als Angry Birds Space.
De website van Rovio, makers van Angry Birds.
Mark of the Ninja
De dames en heren van KLEI entertainment hadden met Shank al bewezen dat ze goed zijn in messcherpe 2D-actie. Met Mark of the Ninja hebben ze een game afgeleverd die net zo scherp is, maar dan met een flinke dosis stealth erbij. Als überninja van de Hisomu-clan schakel je je vijanden uit zonder dat ze je zien of horen. Daarbij maak je gebruik van de schaduwen, afleidingsmanoeuvres en dodelijke wapens.
Je schakelt lampen uit door er houten projectielen tegenaan te gooien, werpt een vuurpijl om vijanden te verwarren en gebruikt je grappling hook om je tegenstanders ondersteboven hangend uit te schakelen. Geen absurde toverkunstjes, maar gewoon het ouderwetse kruip-, sluip- en hakwerk. Stil zijn is net zo belangrijk als ongezien blijven. Luide voetstappen, klunzig gebruik van je gereedschap en slordig uitgevoerde moorden met veel gekrijs trekken allemaal ongewenste aandacht. Voor de tere zieltjes onder ons is het mogelijk vijanden in leven te laten door ze voorbij te sluipen.
Website van Mark of the Ninja.
Waking Mars
Aan het einde van de 21ste eeuw hebben we leven ontdekt op de planeet Mars. Hoe dat leven er precies uitziet en hoe het op Mars terecht is gekomen, leer je als ontdekkingsreiziger annex bioloog Liang in deze game van developer Tiger Style. Hier geen stoere space marines die aliens doodschieten, het leven op Mars is plantaardig en je moet het laten groeien om verder te komen. De planten (hun verzamelnaam is “Zoa”) reageren op elkaar: de ene soort kan de andere zaden laten produceren die je vervolgens zelf in vruchtbaar gebied gooit om te ontkiemen.
Wanneer je voldoende biomassa produceert, komen andere soorten uit hun miljoenen jaren durende winterslaap. Voor je het weet krioelt de grot met leven. De inwoners van je buitenaardse tuin zijn erg beweeglijk, eten elkaar soms op en kunnen zelfs gevaarlijk zijn voor Liang. Toch vervult elke soort een belangrijke rol in het ecosysteem. Terwijl je speelt ontdek je steeds meer over de (fictieve) geschiedenis van de Rode planeet.
Deze game is verschenen op verschillende platformen. Zie voor meer info de website van Waking Mars.
1 reactie