ACAL breidt uit: ICT-specialisten op zoek naar nieuwe snufjes

Uit het archief:

Distributeur van ICT en elektronische componenten ACAL Nederland wil niet alleen ‘dozen schuiven’, maar haar klanten ook tegemoet komen door cursussen en specialistische kennis te bieden. Vanaf vandaag bedient het logistieke centrum in Eindhoven alle ACAL-vestigingen op het Europese vasteland.

De vrachtwagens rijden af en aan bij de Nederlandse vestiging van ACAL op het bedrijventerrein van Eindhoven Airport. Beveiligingssoftware, routers, internettelefoons en halfgeleiders vinden hun weg naar de Eindhovense magazijnafdeling van de high tech-distributeur. De vestiging is namelijk gepromoveerd: vanaf deze maand is het een logistiek centrum voor de overige tien ACAL-vestigingen op het vasteland van Europa.

En dus was het noodzakelijk om de twaalf kleinere vestigingen elders in Europa leeg te halen en hun inhoud naar Eindhoven te vervoeren. “Afgelopen maandag ging het even mis, toen stonden hier vijf vrachtwagens die allemaal tegelijk waren gekomen. Er kon niemand meer langs”, lacht directeur Kees van Kempen. “Ach, dat moet je dan met improviseren oplossen. Dat is ook leuk en uiteindelijk komt dat wel goed.”

Wederverkopers

ACAL houdt zich bezig met de verkoop en marketing van elektronische componenten zoals halfgeleiders en het aanbieden van IT-producten en -diensten. Dat houdt onder andere antivirus-software in, maar ook draadloze netwerken, opslagsystemen en Voice Over IP, ofwel (beeld)bellen via internet. ACAL betrekt producten bij bedrijven als Canon en Honeywell en verkoopt de waar door aan wederverkopers. Dat kunnen ICT-bedrijven zijn, die bij een bank of kantoor netwerken aanleggen.

Daarnaast verzorgt ACAL computer- en verkooptrainingen voor deze wederverkopers en de eindgebruikers van de producten. “Dat is onze meerwaarde, want we willen niet alleen ‘dozen schuiven’. Het Britse moederbedrijf is een onderneming met duizend man personeel in Europa. Daarvan werken er 130 in Eindhoven. De onderneming is in Londen aan de beurs genoteerd.

Groei en reorganisatie

De Eindhovense vestiging had vorig jaar een omzet van 44 miljoen euro en maakte dit jaar een groei door van bijna twaalf procent. Door de reorganisatie van het logistieke systeem en de groei van het bedrijf is in Eindhoven ruimte voor twintig nieuwe medewerkers. De kleinere magazijnen in de rest van Europa verliezen door natuurlijk verloop een aantal werknemers.

“We hebben veel experts rondlopen die het leuk vinden te zoeken naar de nieuwste snufjes. Zij bepalen wat voor producten wij aan de wederverkopers leveren”, zegt Van Kempen. Hij beschrijft de typische ACAL-medewerker als een goed opgeleide HBO’er met een zuidelijke, informele mentaliteit. “Maar wel met realiteitszin, want de producten die onze medewerkers opsporen, moeten ze niet alleen zelf interessant vinden. Anders wordt het hobbyisme.”

Een beetje te netjes

Vorig jaar kreeg ACAL een full-time marketingmanager, de eerste in zijn soort voor het bedrijf. “We maken campagnes waarmee we onze leveranciers in contact brengen met onze klanten, maar ook willen we onze klanten helpen met het bereiken van de eindgebruiker.” Daarmee wil de distributeur de positie van het bedrijf als spin in het web uitbouwen. “ACAL heeft nooit zo hoog van de toren geblazen. We waren voorheen een beetje te netjes op dat gebied.”

Het bedrijf is sinds 1968 in Nederland -toen nog onder naam Auriema- en werd in 1986 overgenomen door het Britse ACAL. Rond diezelfde tijd begon het bedrijf in Eindhoven zich, behalve met de distributie van componenten, bezig te houden met IT. Het Nederlandse kantoor stond aanvankelijk in Amsterdam, maar verhuisde al na een paar jaar naar Eindhoven. De voornaamste reden was dat Philips een grote afilemer was. Directeur Kees van Kempen: “Wat is er beter dan bij je grootste klant voor de deur liggen?”

Oorspronkelijk verschenen in het Eindhovens Dagblad van 1 april 2006.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.