Milieu als thema is ver te zoeken op autoloze zondag

Uit het archief:

De eerste autoloze zondag sinds de jaren ’70 blijkt vooral aanleiding om een feestje te bouwen. Aan het initiatief van Milieudefensie deden in 2007 eenentwintig steden in Nederland mee, waaronder Tilburg.

Hoe zinvol is het om een autoloze zondag te houden? Om het centrum van de stad één dag op slot te doen voor gemotoriseerd verkeer. Veel winst voor het milieu is er niet, wijst onderzoek uit. Ook met de door de gemeente Tilburg zo vurig gewenste ‘mentaliteitsverandering’ bij de burger loopt het niet zo’n vaart. Waarom de auto dan voor een dag uit de binnenstad verbannen?

Veel Tilburgers hielden zich op zondag 16 september 2007, de ‘landelijke’ autoloze zondag, niet met die vraag bezig, maar des te meer met de activiteiten die her en der in de stad werden gehouden.

Of het nu ging om breakdance-workshops in het stadspark aan de Oude Dijk, een swingend vaudevillefestival op de Heuvel of ligfietsdemonstraties in het Wilhelminapark: er was genoeg te doen voor de stadsgenoot die van een beetje beweging houdt.

‘Vooral gezelligheid’

“Het is een leuk feestje, maar ik denk dat weinig mensen zich met het milieuaspect bezig houden.”, zegt de 54-jarige Wim van de Wouw. In het stadspark geniet hij van de zon en maakt hij een babbeltje met enkele bekenden, waaronder deelnemers van de skatetocht die stichting F.E.E.S.T. heeft georganiseerd. “Het gaat mensen vooral om de gezelligheid. Ik heb in elk geval niemand nog iets over het milieu horen zeggen.”

In het stadspark is genoeg te doen: boogschieten, klauteren op een klimmuur, disc-golfen (golfen met een frisbee). Het milieu komt eigenlijk niet aan bod, de boodschap luidt dat sport en beweging gezond zijn.

Progressief in het park

Voor groen idealisme moet je in het Wilhelminapark zijn. Even na twaalf uur verzorgen verkeerswethouder Els Aarts (CDA) en haar GroenLinks-collega Gon Mevis er de officiële aftrap van de autoloze zondag. Volop aandacht is er voor alternatief vervoer zoals ligfietsen, scootmobielen en auto’s op zonne-energie.

Progressief Tilburg is ruimschoots vertegenwoordigd. De Partij van de Arbeid heeft een stand, de paardentram van GroenLinks maakt zijn rondjes en ook shirtjes met het tomaatlogo van de Socialistische Partij zijn te ontwaren.

Gele kaart voor wethouder

Overigens krijgt Els Aarts meteen na de opening al een uit de kluiten gewassen gele kaart uitgereikt van ontevreden scootmobielrijders. Ze protesteren tegen de gevolgen van een reorganisatie bij mobiliteitsbedrijf Welzorg.

Jan Wim Vogels van Welzorg belooft beterschap en doet de toezegging dat Tilburgse scootmobielrijders met pech binnenkort weer gewoon in hun eigen stad terecht kunnen voor hulp in plaats van dat ze naar het noordelijker gelegen Waalwijk moeten. Mooi voor de veelal bejaarde scootmobielers, maar met milieu heeft het niet bijster veel te maken.

Vaudeville op de Heuvel

Ook het vaudevillefestival op de Heuvel eigenlijk niet. Leuk is het daar wel, en druk ook. Dat kan eigenlijk ook niet anders, want het enthousiasme bij de deelnemers aan dit theater- en muziekevenement spat eraf.

Als om zeven uur spring-in-’t-veld Peer de Graaf en zijn band de dag afsluiten, gaat de binnenstad weer open voor auto’s. Meteen stromen de toegangswegen weer vol. Of Tilburgers milieubewuster zijn geworden door deze ruim 150.000 euro kostende autoloze zondag, blijft de vraag.

Oorspronkelijk verschenen in het Brabants Dagblad van 17 september 2007. Ook in 2008 en 2009 vond een autoloze zondag plaats in Tilburg. In 2010 besloot Milieudefensie niet langer de autovrije zondag in deze vorm te organiseren, mede omdat grote steden noteerden dat het draagvlak ervoor niet groot genoeg meer was en het meer irritatie dan bewustwording veroorzaakte bij verkeersdeelnemers (via).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.