Bedreiging en intimidatie van winkelpersoneel komen steeds vaker voor

Uit het archief:

Het gebeurt niet dagelijks, maar af en toe krijgt Nancy Tulk wel eens beledigingen naar het hoofd geslingerd. De 25-jarige caissière bij Super de Boer aan de Geldropseweg in Eindhoven is er aan gewend.

“Bepaalde klanten gaan ervan uit dat ik dom ben omdat ik in een supermarkt werk Daar maken ze dan opmerkingen over. Terwijl ik gewoon studeer bij Fontys. Dit is mijn bijbaan.” Haar Turkse collega’s hebben het volgens Tuik slechter: “Zij worden het vaakst uitgescholden. Laatst nog door een man die zei dat hij ze die avond wel weer op televisie zou zien. Op het nieuws of in Opsporing Verzocht.”

Winkelpersoneel moet zich heel wat laten welgevallen. De Arbeidsinspectie heeft in 450 winkels onderzocht wat medewerkers doen tegen ongewenst gedrag van klanten, Uit dat onderzoek blijkt dat de helft van het personeel regelmatig scheldpartijen heeft te verduren. Een klein aantal wordt wel eens bedreigd of ondergaat lichamelijk geweld.

‘Schikbarende ontwikkeling’

Het Platform Detailhandel onderschrijft de conclusies van de Arbeidsinspectie. In een eerder dit jaar verschenen rapport meldt het Platform dat agressie en geweld op de winkelvloer ook steeds vaker voor komen. In 2005 had 14 procent van de winkels te maken met intimidatie, bedreiging of fysiek geweld. Een toename van zes procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Een ‘schrikbarende ontwikkeling’ volgens het Platform.

“Het komt natuurlijk niet als een volslagen verrassing”, reageert Sander van Golberdingen, woordvoerder winkelcriminaliteit van de organisatie. “Het hangt samen met de algemene verruwing van de maatschappij.” Het Platform Detailhandel is voor ‘zichtbare, repressieve maatregelen’ om beledigingen en intimidatie tegen te gaan. “Dat houdt in dat er duidelijke afspraken met de lokale autoriteiten moeten worden gemaakt. En denk ook aan gedragsregels bij de ingang.”

Vooral kleinere winkels de pineut

Volgens de Arbeidsinspectie zijn vooral kleinere winkels de pineut. Die hebben meestal geen middelen om dure camerasystemen neer te hangen, wat volgens Golberdingen eigenlijk zou moeten.

Aan de Eindhovense Hermanus Boexstraat is winkeleigenaar Glenn Helberg niet zo bang voor intimidatie. In zijn winkel Eigen Stekje komen vooral jonge stellen die accessoires zoeken voor de woning.

“Ik denk dat het te maken heeft met hoe je klanten benadert”, vertelt hij. “Natuurlijk heb ik soms ook onvriendelijke klanten, of iemand met een klacht. De kunst is gewoon om met elkaar in gesprek te gaan voordat het uit de hand loopt.” En, zegt Glenn bij het begin van het gesprek al half grappend: “Tegen mij durven ze niet.”

Oorspronkelijk verschenen in het Eindhovens Dagblad van 31 augustus 2006. Afbeelding: Pixabay via Pexels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.