Topman AnsaldoBreda: vertraging HSL oorzaak Fyra-debacle
Geschreven in 2015 als redacteur voor ovpro.nl.
De vertraagde komst van de Fyra-trein naar Nederland was niet de schuld van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, maar kwam door de vertraagde ingebruikname van de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Brussel. Dat verklaarde AnsaldoBreda-directeur Maurizio Manfellotto donderdag voor de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de gefaalde hogesnelheidstrein Fyra onderzoekt.
Als de Italiaanse treinbouwer überhaupt enige schuld had aan de vertraging, dan was het aandeel van de Nederlandse en Belgische spoorwegen daarin “nog veel groter”. Volgens Manfellotto kon de Fyra telkens slechts twee uur getest worden op het HSL-traject in plaats van de beloofde tien uur. Dat gebeurde dan niet eens twee uur achter elkaar, maar in stukjes.
Reden daarvoor was dat de Thalys en andere treinen op hetzelfde traject testritten moesten doen. Volgens de topman was dit ook de reden waarom de testfase zoveel langer duurde. De afgesproken 17 maanden waren gebaseerd op testdagen van tien uur. De komst van de Fyra naar Nederland was vijf jaar vertraagd.
Slachtoffer
Manfellotto presenteerde zichzelf en AnsaldoBreda (AB) tijdens het verhoor als slachtoffer van bureaucratie, incompetentie en onwil aan de kant van de Nederlanders. De beschuldiging die Lloyd’s-inspecteur Jonkers vorige week uitte dat de AB-medewerkers witte handschoentjes aantrokken en een showtje opvoerden zolang er een inspecteur ter plaatse was, reageerde hij verontwaardigd.
“De show die deze meneer beschrijft, heb ik niet gezien. Bovendien, is het niet vreemd dat zo’n inspecteur ondanks deze veronderstelde misstanden toch onze processen goedkeurt?” Overigens stonden deze beschuldigingen van Jonkers niet in de officiële certificering, maar in weekrapporten die NS-projectmanager Richard De Leeuw ontving.
Ook vertelde de AB-baas dat de samenwerking met de betrokken Nederlandse partijen moeizaam verliep omdat er weinig technische kennis leek te zijn. Met name NS Financial Services Company, de Ierse brievenbusmaatschappij van NS, was een organisatie van ‘managers met weinig technische kennis van zaken’.
Het spoorbeveiligingssysteem ERTMS dat in de Fyra-trein moest worden ingebouwd, zorgde voor veel hoofdbrekens. Toch zou dat geen probleem hoeven zijn, volgens Manfellotto. Volgens hem was het prima mogelijk om de trein in ruim drie jaar af te hebben. Hoe dan precies, bleef tijdens de zitting onduidelijk.
Kinderziektes
Dat er zoveel mis ging tijdens de eerste weken dat de Fyra eindelijk op het Nederlandse en Belgische spoor reed, was volgens de AB-directeur te wijten aan ‘gewone kinderziektes’. Met de juiste nazorg zouden die binnen de kortste keren verholpen kunnen zijn, maar toen werd de Fyra al van het spoor gehaald. “Het ging om secundaire problemen, die we makkelijk hadden kunnen oplossen. Ongelooflijk dat we daar geen tijd voor hebben gekregen.”
AnsaldoBreda kreeg eerder het verwijt helemaal geen ervaring te hebben met hogesnelheidstreinen, maar dat weersprak Manfellotto. “Het Fyra-ontwerp was gebaseerd op eerdere ontwerpen. We hoefden alleen de aandrijving aan te passen.” Voormalig directeur van de Belgische Spoorwegen Marc Descheemeaker legde dat tijdens zijn eigen verhoor vorige week uit alsof Fyra helemaal geen hogesnelheidslijn was, maar een gewone trein met een extra motortje.
Manfellotto gaf NS als uitsmijter nog een sneer door te stellen dat het onderhoud van de NS ver achterloopt in vergelijking met wat de standaard is in andere Europese landen.
Geschreven voor ProMedia, uitgever van toonaangevende online vakbladen in de mobiliteitssector.