“Nuclear Dawn is het soort game dat we zelf willen spelen”

Dit artikel is eerder verschenen op de website van Control en in Control Magazine #30

Als je genoeg kennis in huis hebt, het geld bij elkaar kunt krijgen, Valve’s Source Engine tot in de puntjes beheerst en toch al Half-Life 2-mods maakt, waarom zou je dan niet je eigen originele games maken? Dat is precies de gedachte waarmee Michiel Beenen en zijn collega’s twee jaar geleden aan de slag gingen met Nuclear Dawn.

Sinds oktober is het resultaat te koop: een titel die het First Person Shooter- en Real Time Strategy-genre combineert tot een hectisch potje online landjepik.

“Nuclear Dawn is een titel die we zelf zouden willen spelen”, zegt directeur Michiel Beenen (31) vanuit de Interwave-studio in Sittard. “Ik heb zelf altijd veel games gespeeld, met name titels als Battlefield en Command & Conquer: Red Alert spreken me aan. Nuclear Dawn is onze poging deze genres te combineren.”

In de game vechten twee partijen na een nucleaire oorlog om schaarse grondstoffen. Die gevechten spelen zich veelal af in de ruïnes van steden, waar op strategische plekken ‘resource points’ zijn neergezet die je moet veroveren en verdedigen. Eén speler neemt de rol op zich van commandant, om vanuit een zwaarbewapende bunker vanuit vogelperspectief op de actie neer te kijken.

De commander geeft orders en kan gebouwen plaatsen en beheren. Beenen: “Op de website van PC Gamer kreeg onze game een hogere score dan Battlefield 3. [83 vs 80 punten ­— red.] Dat vonden we schitterend.”

Innige band met Valve

Interwave is onderdeel van Techconnect, een holding met verschillende dochterondernemingen gespecialiseerd in ICT-diensten en de verkoop van online advertenties. En nu dus games. Klinkt vreemder dan het is, want Beenen en co hebben games naar eigen zeggen in het bloed zitten.

In 2004 begon het team als 12 vrienden met het modden van Half-Life 2 tot Stargate: the Last Stand, gebaseerd op de bekende SF-serie. Daardoor deden ze veel kennis op van de Source Engine. Op dat moment waren Beenen en de zijnen al verantwoordelijk voor een systeem binnen Valve’s Steam-platform dat cheaten moest tegengaan.

De band met het Amerikaanse bedrijf is dus innig. “Dat we de game op Steam uitbrachten, is dan ook logisch”, vindt Beenen. “We hebben ook contact gezocht met Sony, maar het is een ramp om daar voet aan de grond te krijgen.” Er is een retailversie van Nuclear Dawn beschikbaar, die afhankelijk van de regio bij verschillende uitgevers is ondergebracht. In Europa is dat de Nederlandse publisher Iceberg Interactive.

Kerstactie redt de game

Kort na de release van Nuclear Dawn brak een spannende periode aan voor Interwave: het aantal daadwerkelijke verkopen (25.000) lag fors onder het ingeschatte aantal van 90.000. “Daardoor hebben we enkele medewerkers vaarwel moeten zeggen en bleven we met een kernteam van vijf personen over.”

Het weekend voor kerstmis brak de zon door: Nuclear Dawn was een weekend lang gratis te downloaden op Steam en daarna met korting te koop. “Dat zorgde voor 40.000 extra verkopen, wat ook weer zorgde voor mond-tot-mondreclame. Als we zo doorgaan, hopen we rond de zomer break even te draaien.” Interwave kan het team nu weer voorzichtig uitbreiden, volgens Beenen.

Het risico dat een grote titel met zich meebrengt, zorgde wel voor een alternatieve strategie bij Interwave. Het plan is nu om casual games uit te brengen, en daarmee de release van grotere games te financieren. “We proberen elke 4 à 5 maanden een game uit te brengen. Soms spelen die zich af in dezelfde wereld als Nuclear Dawn, maar de eerstvolgende titel is een nieuw IP.” Deze titel genaamd rComplex, is samen met EVENT Interactive ontwikkeld en moet binnenkort in de App Store liggen.

Nuclear Dawn

Interwave heeft grote plannen met Nuclear Dawn, als het financieel tenminste mee blijft zitten. Omdat een aflopende tijdslimiet te vaak de uitkomst van de matches beslecht, heeft het team ‘superwapens’ toegevoegd zoals een groot laserkanon op de voormalige Big Ben in Londen. De factie die het grootste ‘resource point’ lang genoeg weet vast te houden, krijgt de beschikking over deze game changers.

Naast de nodige bugfixes en de toevoeging van extra maps wil Interwave game-modes toevoegen die bestaan uit alléén het FPS- en alléén het RTS-deel. Een eventueel vervolg moet voertuigen bevatten. “Dat vond ik zo leuk aan Battlefield, maar de source-engine is hiervoor niet zo geschikt. Daar moeten we wat op verzinnen.”

Nuclear Dawn FACTS

  • Nuclear Dawn is gemaakt door een team van 8 personen en een wisselend aantal freelancers.
  • Voor de game was een investering nodig van 500.000 euro.
  • Nuclear Dawn heeft inmiddels 80.000 exemplaren verkocht.
  • In maart komt de eerstvolgende update uit, met extra maps en game-modes.
  • De game is vrijwel helemaal in Sittard gemaakt, door een team bestaande uit Nederlanders, Duitsers en Belgen. Alleen het voice-over werk is in Amerika gedaan. 

Trailer Nuclear Dawn