Muzikale carrièrebeurs voor jonge honden in Tilburgse poptempel 013

Uit het archief:

Hedendaagse muziekprofessionals laten niets aan het toeval over. Op de Muzikantendag in 013 geen sex, drugs & rock ’n roll. Of nou ja, een beetje dan.

De twee jonge kerels zijn zichtbaar in hun element in het Tilburgse poppodium 013. Elmer Postma (26) en Joris Postular (19), respectievelijk zanger/gitarist en manager van de rockgroep Monomania, zijn hier op jacht naar platenbazen, artiesten en andere grote namen uit de muziekwereld.

En dat komt goed uit, want op deze zaterdag zit het er vol mee in de muziektempel. “Ik heb zojuist al een demo kunnen afgeven bij een platenbaas. Normaal gesproken moet je je daarvoor langs tien anderen werken”, glundert Rockacademie-student Elmer. Zijn maat Joris, student music management in Utrecht, kijkt tevreden rond. “Veel netwerkmogelijkheden hier.”

Een succesvolle carrière in de muziek, die werd ooit bepaald door talent, heel veel oefenen en een flinke dosis geluk. Hoe is dat anno 2009? In ieder geval laten de hedendaagse professionals niets aan het toeval over. Masterclasses, workshops, netwerkmogelijkheden, demopitches en discussiepanels: op de Muzikantendag in 013 komt het allemaal langs.

Over muziek maken gaat het nauwelijks, dat kunnen deze talenten immers al, schijnt. Het gaat vooral over alles om de muziek heen, de zaken die beginnend muzikanten nog wel eens vergeten zoals contractonderhandelingen, financiën, verzekeringen, logistiek, techniek en relatiemanagement.

Gevestigde namen

Enkele honderden jonge zangers en zangeressen, managers en andere performers laten zich graag bijpraten door gevestigde namen uit het wereldje. Leden van de groep Spinvis doen een vraag- en-antwoordsessie, Pinkpop-directeur Jan Smeets deelt zijn verhalen over het organiseren van Nederlands bekendste popfestival en diverse bekende en minder bekende artiesten vertellen over het klappen van de zweep. De teneur van veel verhalen: goed voorbereiden, veel oefenen en er vooral niet blind op vertrouwen dat ‘de techniek’ alle problemen wel oplost.

Eigenlijk is er dus weinig veranderd door de jaren heen. Succes in de muziek komt je nog steeds niet aanwaaien, maar de industrie is, in vergelijking met enkele decennia geleden, verregaand geprofessionaliseerd. Is er eigenlijk nog wel plaats voor sex, drugs and rock-‘n-roll in de hedendaagse muziek? Als je Martijn Bosman mag geloven wel. Relaxed onderuit in een tweedehands luie stoel in de krochten van 013 vertelt de drummer (Kane, Raggende Manne, Guus Meeuwis) over optredens in een seksclub, (voor de meisjes, niet voor de klanten), helse ritjes in een compleet uitgewoonde tourbus en verkeren in hogere sferen. “Als je me vraagt of ik er spijt van heb, nou nee”, besluit hij droogjes.

Beste demo

Afsluiter van de dag is een verkiezing van de beste demo die op de muzikantendag is ingeleverd. Cd’s van bands met klinkende namen als The Art of Movement en Fruit of the Original Sin gaan door de handen van de jury. Het oordeel varieert van ‘aardig’ tot ‘veelbelovend’ en ‘het slechtste wat ik vandaag heb gehoord’. Winnaar is de 23-jarige Gitta de Ridder, die vorig jaar ook al won. Ze komt eveneens van de Rockacademie, maar er zijn deelnemers uit het hele land.

Joris, de manager van Elmers band Monomania, vindt het een nuttige dag. Maar: “Soms trappen ze open deuren in. Dat je je bijvoorbeeld niet via een mailtje moet voorstellen bij een platenbaas. Dat snap ik zelf ook wel.”

Dit verhaal is oorspronkelijk gepubliceerd in het Brabants Dagblad van 11 mei 2009. Deze versie is iets uitgebreid. Foto door Edward Eyer via Pexels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.