Nieuwe hacks voor oude games (2)

De laatste jaren verschijnen steeds meer ‘quality of life’-hacks van oude games. Nostalgische spelers herbeleven zo hun favoriete spellen van vroeger, maar dan ‘zoals ze altijd hadden moeten zijn’. Hackers verlagen de vaak krankzinnig hoge moeilijkheidsgraad, zorgen voor een betere besturing, tweaken special moves zodat ze bruikbaarder zijn en maken de graphics nét wat gedetailleerder.

Het was ooit anders. Internet staat vol met gevandaliseerde game-klassiekers waar lolbroeken bestaande graphics hebben vervangen door penissen of scheldwoorden. Of een spel honderd keer zo moeilijk hebben gemaakt. Voor onderstaande hacks moesten de auteurs zich juist enorm inhouden. Precies dié zaken aanpassen die voor een prettiger spelervaring zorgen, maar subtiel genoeg om de nostalgie te behouden. Een kunst op zich.

Oh ja, hoe je de patches toepast op roms lees je in deel 1 van deze reeks.

The Legend of Zelda Redux

Voor de eerste drie Zelda-games is een Redux-patch beschikbaar. Redux betekent zoiets als teruggebracht en dat is precies wat hier is gebeurd dankzij tientallen kleine verbeteringen en bugfixes. Het zijn collecties van eerdere, afzonderlijke hackjes die bij elkaar in één pakket zijn verzameld.

In The Legend of Zelda voor de NES betekent het dat breekbare muren nu zichtbaar zijn (er zitten barstjes in) evenals struiken-met-geheime-ingang (die zien er verdord uit). In het originele spel waren deze verborgen toegangen visueel niet te onderscheiden van andere graphics. Dat maakte het zonder gids bijna onmogelijk om alles te vinden.

De rotsen, grotten en bergen in de bovenwereld bevatten meer afgeronde hoekjes, zodat het er allemaal wat minder blokkerig uitziet. Je kunt nu handmatig je voortgang opslaan in plaats van alleen bij een ‘game over’. Je kunt meer Rupees (munten) en bommen dragen. Als je in de originele Zelda een pijl afschoot, kostte je dat één Rupee, nu kun je gewoon pijlen verzamelen zoals in latere delen in de serie. De Engelse teksten zijn begrijpelijker gemaakt en het wereldkaartje bovenin het scherm toont meer context. Die kaart is tevens van plek gewisseld met je levenshartjes.

Bij het opslaan van het spel wordt je hoeveelheid overgebleven hartjes bewaard. En misschien wel het belangrijkste: Link slaat nu diagonaal met zijn zwaard in plaats van een simpele steek recht vooruit. Dat maakt het veel makkelijker om vijanden te raken.

The Legend of Zelda Redux. Nieuw is hier de teller voor de hoeveelheid pijlen die Link bij zich draagt en de minikaart rechts bovenin. Let ook op het verschrompelde boompje. Verder een rode tuniek als vervanging van de rode ring uit het origineel.

Zo zijn er nog veel meer grote en kleine verbeteringen. Wanneer je het spel hebt ‘gepatcht’ (dus de hack hebt geïmplementeerd), kun je sommige wijzigingen zelfs weer terugdraaien als je ze niks vindt. Zo geeft Zelda Redux je een blauwe en rode tuniek voor meer bescherming, terwijl dat in het origineel een blauwe en rode ring waren. Als je nostalgisch bent naar die ringen, dan plak je de bijpassende terugdraai-patch óver de gepatchte game.

Wil je de graphics toch graag wat hoekiger hebben? Dat kan ook. Liever de oorspronkelijke zwaardsteek behouden? Dat kan eveneens. Zo bepaal je zelf hoeveel van de oude game je graag terug wilt zien in de hack. Je vindt de patch hier.

Zelda II: The Adventure of Link Redux

Voor Zelda II: The Adventure of Link is een vergelijkbare Redux-patch beschikbaar. Zelda II is nog moeilijker dan z’n voorganger, dus de aanpassingen zijn ontzettend welkom. Upgraden van levensenergie, magie en bescherming gaat sneller, toverspreuken kosten minder magiepunten, vijanden zijn minder dodelijk en laten vaker nuttige voorwerpen achter, de graphics zijn iets opgeleukt en onderdelen van de wereldkaart zijn geanimeerd.

Verder zijn de teksten verbeterd en verschijnen ze sneller in beeld (geen nood, de klassieke zin ‘I am Error’ zit er nog in) en wordt ieder extra leven dat je verzamelt, permanent toegevoegd aan je totaal aantal levens.

Zelda II Redux met een aangepast uiterlijk voor Link (het zwaard ziet er niet meer uit als een knuppel), en een duidelijker menu bovenaan.

Zeer welkome toevoeging is dat je na een ‘game over’ herstart in het paleis dat je als laatste hebt bezocht. Je wordt dus niet helemaal teruggeworpen naar het beginkasteel met de slapende prinses Zelda. Kortom, het is nu warempel leuk om Zelda II te spelen.

Ook hier kun je afzonderlijke toevoegingen of verbeteringen weer downgraden met terugdraai-patches. Download hier de Redux-patch.

The Legend of Zelda: A Link to the Past Redux

De derde Zelda-redux is voor de Super NES. Het origineel is naar hedendaagse maatstaven een stuk speelbaarder dan de NES-games, dus de aanpassingen betreffen vooral het kleurenpalet en andere subtiliteiten. De belangrijkste wijziging betreft het menu: dat is helemaal vernieuwd zodat het meer lijkt op dat van Ocarina of Time voor de Nintendo 64. Het nieuwe menu biedt ruimte aan alle afzonderlijke voorwerpen (zoals de flesjes die voorheen één plekje deelden) en stelt je in staat de spade te behouden die je in het origineel inwisselt voor de fluit (die hier is hernoemd naar ocarina).

De menu-update heb ik overigens ongedaan gemaakt omdat ik verknocht ben aan het originele menu. Ook vind ik de Pegasus Shoes (hier hernoemd naar Pegasus Boots) te krachtig in deze hack. Je kunt er nu alle richtingen mee oprennen zonder te stoppen. Véél te makkelijk, dus dat heb eveneens teruggedraaid. Wel handig: je kunt voorwerpen wisselen met de L- en R-knoppen en is er een shortcut naar Kakariko Village.

Verder matcht de haarkleur van Link nu met zijn uiterlijk in de handleiding en ook de boze tovenaar Agahnim heeft een nieuwe outfit die beter past bij het oorspronkelijke artwork. Het metertje dat je hoeveelheid magie toont, is horizontaal gezet. Bommen en pijlen heb je nooit genoeg, dus daarvan kun je er nu maximaal 99 meenemen. De redux-patch voor deze game vind je hier.

De Redux-versie van A Link to the Past biedt o.a. een aangepast heads-up display en geeft Link een nieuwe kleurspoeling in zijn haar.

Super Metroid Redux

Super Metroid is één van de beste Super NES-games, maar er was ergens toch nog ruimte voor verbetering. De hacker heeft daarvoor goed gekeken naar de officiële vervolgen Metroid Fusion en Metroid: Zero Mission. De beste features uit die latere games zijn geïmplementeerd in Super Metroid Redux. Denk aan verborgen geheimen die worden onthuld wanneer je een power bomb laat afgaan (dat was voorheen niet zo), een kortere onderbreking bij het oppakken van raketten en energietanks, deuren die sneller opengaan en liften die je vlotter op je volgende bestemming brengen.

Het pauzescherm biedt meer informatie en je ziet nu op de kaart welke kamers verborgen voorwerpen bevatten. Al moet je nog steeds zelf uitzoeken hoe je toegang krijgt tot die geheimen. De kaart toont in- en uitgangen en de kleuren van toegangspoorten, zodat je weet welk wapen je moet meebrengen om ze te openen.

Het pauzescherm van Super Metroid Redux toont nieuwe graphics en meer details.

De oplaadstations waar je voorheen alleen je raketten kon bijvullen, vullen nu je complete wapenarsenaal aan. De X-Ray Vision bestrijkt een groter gebied en sommige animaties zijn subtiel verbeterd. De nieuwe mogelijkheden die Super Metroid Redux biedt, worden getoond in de vernieuwde demoschermen die automatisch spelen als je het titelscherm een tijdje aan laat staan.

Ook hier is het mogelijk om afzonderlijke vernieuwingen weer weg te halen door ze eruit te patchen. Heb je liever de oude X-Ray of wil je de liften op hun oorspronkelijke snelheid laten voortsukkelen? Dat kan. Er zijn optionele patches waarmee je het introductielevel overslaat of de zwaartekracht stroperiger maakt zoals in de bovengenoemde vervolgen Fusion en Zero Mission. Kijk hier voor de Redux-patch.

De Zelda-hacks en Super Metroid Redux zijn allemaal door hacker ShadowOne333 gemaakt, al heeft hij (of zij?) veel eerdere en oudere hacks van anderen bij elkaar gevoegd.

Een heleboel Secret of Mana-hacks

Eén van de belangrijke hacks voor Secret of Mana is ongetwijfeld de Variable Width Font (VWF)-hack door FuSoYa, waarmee je het script uitbreidt en het oorspronkelijke lettertype vervangt door een beter leesbaar alternatief. Daarnaast heb je Secret of Mana: Relocalized door hacker Timbo. Deze neemt de VWF-hack en voegt hier nog wat aanpassingen aan toe. Symbolen en uitspraken die in het origineel waren gecensureerd, zijn hier hersteld. De graphics in het titelscherm zien er beter uit en de namen van de hoofdpersonages zijn nu geschreven met hoofd- en kleine letters in plaats van alleen HOOFDLETTERS.

Secret of Mana: Relocalized inclusief eindbaas met ongecensureerde kettingzaag.

So far so good. Maar nu begint het. Een hacker genaamd Kethinov heeft ruim vijftig hacks gemaakt waarmee je Secret of Mana naar jouw smaak kunt aanpassen. De meeste zijn door elkaar te gebruiken, alleen moet je soms een bepaalde volgorde aanhouden bij het patchen. Je kunt de hacks toepassen op het originele spel, maar ook op de hierboven beschreven VWF-hack en de Relocalized-versie. Voor iedere versie levert Kethinov netjes een variant.

Een greep uit het aanbod: alternatieve deuntjes op plekken waar de originele muziek echt te vaak wordt hergebruikt. Een hack waarmee je je vaardigheid met wapens sneller upgradet. Het personage Neko die zijn koopwaar aanbiedt tegen eerlijke prijzen (in het origineel kostte alles bij deze oplichter twee keer zoveel). Moeilijker laatste eindbazen en een hack die onnodige backtracking verhelpt.

In het origineel ontbraken door slordigheid enkele ‘weapon orbs’ waardoor je niet alle wapens op het hoogste niveau kon krijgen. Deze hack verhelpt dat, en stelt je zelfs in staat je wapens naar het befaamde niveau 9 te krijgen zonder dat je daarvoor urenlang in het laatste level moet grinden. Over wapens gesproken, er zijn verschillende hacks waardoor de smid Watts op 1) meer 2) plekken 3) opduikt in het spel. Aangezien je je wapens alleen bij hém kunt upgraden, is dat een prettige toevoeging. En verder een hack waarmee een bepaalde toegang open blijft die je in staat stelt een subquest te spelen.

Verkoper Neko en de dwergensmid Watts op een plek waar je ze oorspronkelijk niet zou vinden.

Met zoveel door elkaar te gebruiken patches hoop ik voor je dat je een backup van het originele spel achter de hand hebt voor wanneer het misgaat.

Mega Man 3 Revamped

De zes Mega Man-games voor de NES zijn van oerdegelijke kwaliteit. Maar blijkbaar waren sommigen toch niet tevreden met Mega Man 3. Het zou een rush job zijn geweest, een haastklus. Er zijn door hackers verschillende pogingen gedaan het spel te stroomlijnen, beter te balanceren en bugs te verhelpen. In Mega Man 3 Revamped komen ze allemaal samen.

De makers van deze hack hebben zich veel vrijheid gepermitteerd. Je zou het bíjna een andere game kunnen noemen. Het ontwerp van de levels is aangepakt met compleet nieuwe secties, intensiever gebruik van onderbenutte hindernissen en een grotere variëteit aan vijanden.

Dit level zag er in het origineel nogal kaal uit met een lege blauwe achtergrond. In Mega Man 3 Revamped hebben de makers het broeikas/tuinthema helemaal uitgewerkt met grassprietjes, hekwerk en allerlei meetapparatuur.

De graphics zijn verbeterd met een compleet nieuw intro en mooie afbeelding van de held in het titelscherm. Het level select-scherm heeft een ander uiterlijk en een hinderlijke glitch is hier weggepoetst. Sommige levels in de originele Mega Man 3 zagen er nogal saai uit. Die hebben een opknapbeurt gekregen zodat ze veel interessanter zijn om naar te kijken. Er zijn nieuwe geluidseffecten, wapens zijn bruikbaarder gemaakt en je kunt van wapen wisselen met de selectknop. Je hoeft het spel daar dus niet meer voor te pauzeren, al kan dat natuurlijk nog wel.

Aanvankelijk was ik sceptisch over zoveel vernieuwingsdrang, maar na enkele levels was ik om. Dit is inderdaad hoe de originele Mega Man 3 had moeten zijn. Je vindt de patch hier.

Mega Man 2 Revamped

Vers van de pers is de eerder deze maand verschenen patch Mega Man 2 Revamped. De makers willen hiermee hetzelfde bereiken als met de patch voor Mega Man 3: subtiele verbeteringen toevoegen, onderbenutte attributen en elementen vaker gebruiken en foutjes gladstrijken. Ook hier is soms wat visuele flair toegevoegd, zoals wolkjes aan het level van Crash Man en lianen bij Wood Man.

De wapens die Mega Man op zijn vijanden kan veroveren, zijn wat meer in balans gebracht. De almachtige Metal Blades zijn wat minder effectief en wat kostbaarder in gebruik. Dat moet de speler motiveren de andere wapens vaker te gebruiken, die op hun beurt bruikbaarder zijn gemaakt.

Al met al zeker geen slechte hack, maar naar mijn idee voegt alle nieuwigheid minder toe dan bij Mega Man 3. Mega Man 2 was gewoon al heel compleet. Een enkele keer is er teveel gerommeld met het level design. De stekels uit het level van Bubble Man duiken nu op de gekste plekken op en de wolken in het level van Air Man blokkeren wel héél veel schermruimte. Als je een Mega Man-fan bent, is het wel de moeite van het proberen waard.

Vernieuwd level design in Mega Man 2 Revamped: door met het juiste wapen door een versperring te breken, kun je de puzzel met de verschijnende en verdwijnende blokken omzeilen en rechtstreeks de ladder aan de overkant bereiken.

Bonus: patchcombinatie voor Castlevania 2 werkt tóch

In het vorige deel schreef ik dat er verschillende hacks zijn van Castlevania 2: Simon’s Quest die je kunt combineren. Zo is de Improved Controls-hack te mixen met Simon’s Redaction. Die laatste is een poging de bar slecht vertaalde teksten vol nutteloze hints te verbeteren. Er is nog een andere hervertaling, deze voegt tevens een kaart toe van de spelomgeving die je tevoorschijn haalt door op select te drukken. Deze vertaling is iets cryptischer en blijft daarmee dichter bij de bedoeling van het origineel. Het lukte me echter niet om deze hack te combineren met de Improved Controls-hack.

Nu weet ik hoe je dit toch kunt laten werken: je laat de patch op Romhacking.net links liggen en gaat rechtstreeks naar de site van de maker. Zet de taal even op Engels, tenzij je het Fins machtig bent. Hier stel je je eigen versie van de patch samen, waarbij je verschillende features aan of uit kunt zetten. Als je de patch wilt combineren met de Improved Controls-hack, dan kies je bij ‘Stairs features’ voor ‘No’. Deze optie conflicteert namelijk met de verbeteringen uit de Improved Controls-hack.

Voilà, nu moet het werken (garantie tot aan de volgende stoeptegel).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.