Eén trottoir leggen voor de prijs van twee (of eigenlijk drie)

Uit het archief:

Ze stonden raar te kijken, de bewoners van de Sint Bernadettestraat in Tilburg. Na ettelijke telefoontjes naar de gemeente kwam afgelopen maandag eindelijk een aannemer om het trottoir, dat schots en scheef lag, recht te leggen. Klus geklaard, niks aan de hand zou je zeggen. Arriveert er op donderdag een vrachtwagen van een andere firma, die de hele zaak weer opbreekt en opnieuw legt met splinternieuwe tegels. Giovanni Marchand, woonachtig aan de Sint Bernadettestraat, maakt zich kwaad om zulke ‘verspilling van belastinggeld’.

“De tegels waren door de mensen van firma Kolen uit Tilburg perfect neergelegd. Toen mijn vrouw ze dinsdag een kop koffie wilde aanbieden, zeiden de stratenmakers dat ze donderdag maar een pot moest zetten voor een ander bedrijf.”

Dat andere bedrijf, aannemer Vos BV uit Goirle, kwam die bewuste donderdag aanzetten met een vrachtwagen vol nieuwe tegels. De oude, die een paar dagen daarvoor nog waren rechtgelegd, gingen eruit en de nieuwe erin.

Eigenaar John Timmermans van Vos staat van de situatie te kijken. “Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Maar we hadden gewoon opdracht van de gemeente Tilburg om die tegels te leggen. En niet alleen dat, we zetten ook nieuwe trottoirbanden en hogen de straat op. Die zit vol kuilen.”

Iets te voorbarig

Timmermans vindt het ‘jammer’ van het werk dat de jongens van firma Kolen al hebben verricht. Maar hij vervolgt: “Volgens mij zijn ze iets te voorbarig geweest. Ik denk dat ze alleen wat moesten repareren, maar hebben ze meteen alles d’r uit gehaald.” Dat laatste weerspreekt Ton Bekkers, één van de stratenmakers van Kolen. “Elke ochtend gaan we naar de gemeentewerf, waar we opdrachten krijgen. Daar stond deze straat ook bij. Alles rechtleggen, het was nog best een klus.”

Eén straat dubbel herbetegelen en daar twee bedrijven voor betalen? Even bellen naar de gemeente dan maar, om erachter te komen hoe het nu écht zit.

“Hier is een fout gemaakt bij de aanbesteding. Een deel van het werk is dubbel aanbesteed.” Zolang de voorlichter van de gemeente in dienst is, is dat naar zijn weten nog niet eerder voorgekomen. Gemeentelijk toezicht tijdens dergelijke werkzaamheden is er niet, aldus de woordvoerder. “Niet op het moment zelf maar wel achteraf.”

Drie dagen later…

De Sint Bernadettestraat, vorige week per abuis tweemaal achter elkaar opengebroken, is gisteren voor de derde keer onder handen genomen. Was het eerder nog de gemeente die twee aannemers opdracht gaf opnieuw te betegelen, nu kwam kabelbedrijf Essent kabels leggen. En daar moest de stoep dus wéér voor open.

Bewoner Giovanni Marchand, die vorige week in deze krant nog zijn woede uitsprak over ‘verspilling van belastinggeld’, kan er nu wel mee lachen. “De opzichter van de gemeente kwam hier ’s morgens al kwaad aangezet. Hij was een paar dagen niet aanwezig geweest en meteen ging het mis, zei-die.”

Bij de gemeente vinden ze het minder leuk. “We hebben geen contact gehad met Essent, anders had alles in één keer kunnen gebeuren”, zegt een woordvoerster van Openbare Werken, “Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest, waar zaken langs elkaar heen zijn gegaan.”

De voorlichtster wil benadrukken dat het geen situatie is die zich twee, drie keer per week voordoet. “Er wordt volop gewerkt in de stad en 364 dagen per jaar gaat dat goed, alleen is het nu dus mis gegaan.”

Bij Essent Kabelcom zeggen ze helemaal niets gehoord te hebben over eerdere werkzaamheden aan de Sint Bernadettestraat. Woordvoerder Jan Bakker: “Als de gemeente iets had laten weten, waren we er als de kippen bij geweest om meteen te bekabelen. Zonde van al dat extra werk.”

Inmiddels is de kabel gelegd en een Moergestelse aannemer bezig de straat weer te betegelen. Wanneer dat klaar is, blijft de boel voorlopig dicht, zo belooft de gemeente.

Oorspronkelijk verschenen in het Brabants Dagblad van 27 en 30 november 2004.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.