Zelf games maken met… de introductie!

Dit is een aangepaste versie van een artikel dat eerder is verschenen op Bashers.nl.

Bijna iedere gamer heeft weleens gedacht: ‘Ik zou zelf ook wel eens een spelletje willen maken.’ Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Professionele designers weten dat games maken keihard werken is. Maar dankzij laagdrempelige tools wordt het toch iets eenvoudiger.

Games maken is een ambacht. Ten eerste moet je voldoende creatief zijn, maar ook een dosis technische kennis is noodzakelijk. En dan hebben we het nog niet eens over de financiële en logistieke kanten van de zaak, want die game moet uiteindelijk ook bij het publiek terecht komen. Geen wonder dat de meeste gamers het houden bij datgene waarin ze het beste zijn, namelijk gamen.

Goed nieuws voor de leken: programma’s en editors schieten als paddestoelen uit de grond waarmee enthousiaste amateurs zelf iets aardigs kunnen maken zonder veel technische kennis. Wat meteen opvalt is de enorme verscheidenheid van dergelijke programma’s.

Grote verscheidenheid

De ene is supermakkelijk onder de knie te krijgen, maar heeft zeer beperkte mogelijkheden. Bij de andere zijn de opties eindeloos, maar moet je eerst een beetje zweten voor je iets leuks kunt maken. En waar sommige pakketten gratis zijn, moet je voor anderen het volle pond betalen.

Deze serie op Bashers is bedoeld om uiteenlopende programma’s als Game Maker, Klokhuis Game Studio, Scratch, maar ook games als LittleBigPlanet te bespreken en je een idee te geven van de mogelijkheden die ze bieden. Hoe moeilijk is het om het programma of de game onder de knie te krijgen? Voor wie is het eigenlijk gemaakt en hoe verhouden de factoren vrijheid, funfactor en gebruikersgemak zich tot elkaar?

Hoeveel technische hobbels deze programma’s en editors ook weghalen, je hebt nog steeds ouderwets vakmanschap nodig om een leuke game te maken met een interessante mechanic, aansprekende personages en een eigenzinnig uiterlijk. En je wilt dat iedereen jouw eigen pareltje gaat spelen. Het is interessant te zien hoe laagdrempelige programma’s de gebruiker met deze zaken op weg helpen -of juist helemaal niet. In deze serie duik ik iedere maand in een ander programma om een antwoord te krijgen op deze vragen.

Profetische woorden

Het idee voor deze serie ontstond tijdens een gastcollege gamedesign dat ik vorig jaar aan de Universiteit Utrecht volgde. Jan-Pieter van Seventer, ouwe rot in de Nederlandse gamesindustrie en tegenwoordig development director bij Dutch Game Garden (DGG), voorspelde daar een grote toekomst voor laagdrempelig gamedesign. “Over tien of twintig jaar maken kinderen samen met hun ouders zelf videogames”, was zijn stellige overtuiging. Of het profetische woorden waren moet nog blijken, maar interessant vond ik het wel.

De interesse die Jan-Pieter bij mij wist op te wekken, zorgde ervoor dat ik bij DGG terecht kwam om stageonderzoek te verrichten naar het educatieve potentieel van laagdrempelig gamedesign. Dat verkennende onderzoek is inmiddels klaar en is hier te vinden (veel tekst-alert!). Gedurende de tijd dat ik er mee bezig was, heb ik kennis opgedaan over verschillende gamecreatie-software en het zou zonde zijn om daar niks meer mee te doen. Daarom deze serie dus.

Enthousiastelingen

Het zelf maken van games door amateurs die ook maar wat aanklooien is natuurlijk niet nieuw. Sterker nog, de hele industrie is zo ongeveer begonnen. Dat betrof natuurlijk slechts een kleine groep enthousiastelingen en pioniers met kennis van programmeren. Hoewel vermoedelijk nog steeds een relatief klein aantal mensen zelf games maakt, heeft de komst van toegankelijke software die geen programmeerkennis vereist de eerste stap stukken kleiner gemaakt.

Het is moeilijk te voorspellen of ouders over tien jaar écht samen met hun kinderen massaal games aan het maken zijn. Iets maken kost altijd moeite, zelfs als het je zo makkelijk mogelijk is gemaakt. In een podcast op de inmiddels ter ziele gegane website Bashers.nl van 16 augustus 2010 komt naar voren dat van alle gebruikers van creatiesoftware maar negen procent zelf wel eens content maakt. Slechts één procent doet dat fanatiek.

De komende tijd ga ik me dus storten op dergelijke programma’s. Hoewel ik al een aardig lijstje heb van programma’s die ik wil bespreken, mogen jullie natuurlijk suggesties aandragen. Heb je zelf een game gemaakt met één van deze of andere programma’s, deel het dan vooral met ons. Hopelijk stimuleren we met z’n allen op deze manier de huis-tuin-en-keukengameproductie. Leve de democratisering van het games maken!

Update 8-1-2013: Aangezien de website Bashers.nl inmiddels is opgeheven en helaas vol leek te zitten met malware, zag ik me genoodzaakt de links naar die site te verwijderen. Ook in andere artikelen zijn alle hyperlinks naar Bashers weggehaald.

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.