Stageonderzoek: Maak het maar!

Het is een tijdje rustig geweest op deze site, omdat ik druk bezig was met het afronden van mijn stageonderzoek voor Dutch Game Garden. Nu het verslag eindelijk af is, zou ik geen betere plek weten om het resultaat te presenteren dan hier.

Dit stageonderzoek heb ik uitgevoerd tussen de bedrijven door, want ik was vooral bezig met het mede-organiseren van INDIGO. Het onderzoek gaat over het educatieve gebruik van laagdrempelige gamedesign-programma’s in een schoolomgeving. Denk aan Game Maker of de Klokhuis Game Studio. Er is al het nodige geschreven over games spelen om er iets van te leren, maar niet echt over games maken.

Vooruitlopend op de conclusie: er zijn volop mogelijkheden om kinderen en jongeren zelf games te laten maken. Er zijn echter ook een heleboel praktische hobbels. Zo is het moeilijk om een specifiek kennisdomein te vertalen naar een uitdagende game-mechanic.

Ook is het volgens enkele interviewkandidaten slecht gesteld met de computervaardigheden en de “playful mindset” van docenten. Games zijn nog steeds enorm vies voor veel (oudere) leraren en de nieuwe media-vaardigheden van jonge mensen zijn zeer wisselend.

Mogelijkheden zijn er gelukkig ook. Denk aan het organiseren van afzonderlijke projecten, opname in een vak als mediawijsheid, een prettig pluriform aanbod van tools en de inzet van location-based games. In het verslag pleit ik voor individuele talentontwikkeling en “leren door te doen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.