Stageonderzoek: Maak het maar!

Het is een tijdje rustig geweest op deze site, omdat ik druk bezig was met het afronden van mijn stageonderzoek voor Dutch Game Garden. Nu het verslag eindelijk af is, zou ik geen betere plek weten om het resultaat te presenteren dan hier.

Dit stageonderzoek heb ik uitgevoerd tussen de bedrijven door, want ik was vooral bezig met het mede-organiseren van INDIGO. Het onderzoek gaat over het educatieve gebruik van laagdrempelige gamedesign-programma’s in een schoolomgeving. Denk aan Game Maker of de Klokhuis Game Studio.

Er is al het nodige geschreven over games spelen om er iets van te leren, maar niet echt over zelf games maken. Die lacune poogde ik door middel van dit onderzoek te vullen, ook al is het maar een eerste verkenning.

Vooruitlopend op de conclusie: er zijn volop mogelijkheden om kinderen en jongeren zelf games te laten maken. Er zijn echter ook een heleboel praktische hobbels.

Onbekend terrein

Zo is het moeilijk om een specifiek kennisdomein te vertalen naar een uitdagende game-mechanic. Ook is het volgens enkele interviewkandidaten slecht gesteld met de computervaardigheden en de “playful mindset” van docenten. Games zijn nog steeds onbekend terrein voor veel (oudere) leraren.

Daarnaast zijn de nieuwe media-vaardigheden van jonge mensen zeer wisselend, iets om rekening mee te houden!

Mogelijkheden zijn er gelukkig ook. Denk aan het organiseren van afzonderlijke projecten, opname in een vak als mediawijsheid, een prettig pluriform aanbod van tools en de inzet van location-based games. In het verslag pleit ik voor individuele talentontwikkeling en “leren door te doen.”

Download het stageverslag hier

Je kunt het ook in de browser lezen:

Vervolg

Als vervolg schreef ik voor de site Bashers (bestaat niet meer) recensies van laagdrempelige software om zelf games te maken. Deze serie heb ik hier herplaatst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.