Petri Purho, maker van Crayon Physics: van goochelaar tot alchemist

Dit artikel is ook verschenen op de website van Control.

Petri Purho, de maker van Crayon Physics Deluxe, verdiende het startkapitaal voor zijn krijt-teken-game door als goochelaar op te treden op feestjes en bedrijfsuitjes. “Daarvan betaalde ik in het begin de ontwikkelingskosten. Mooi, want games en goochelen zijn de twee dingen die ik het leukst vind om te doen.”

De 28-jarige Purho uit Finland houdt vandaag een presentatie op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, als onderdeel van de Morf Academie. De indie-developer kreeg in de scene bekendheid vanwege zijn rapid game prototyping projecten, waarbij hij vaak meerdere concepten tegelijk ontwikkelde. Ook heeft hij een paar jaar geleden deel uitgemaakt van Frostbyte, bekend van onder andere Trine en Shadowgrounds.

Crayon Physics was oorspronkelijk ook een snel gemaakt prototype, maar Purho besloot het concept door te ontwikkelen tot het resultaat dat je nu via Steam of de website van Purho kunt spelen: Crayon Physics Deluxe. Een game waarbij je een balletje naar een ster moet bewegen, met behulp van objecten die je zelf tekent. Opvallend is de vormgeving die eruit ziet als een krijttekening van een kind.

Het project kreeg veel positieve aandacht. Het eerste concept won de grand prize op het Independent Games Festival in 2008. Daar zat een beloning van 20.000 dollar aan vast. Een extra bijdrage van het Nordic Game Program maakte goochelen voortaan helemaal overbodig. “Ik was al uit de kosten voordat het eindproduct gereleased was”, zegt Purho kalmpjes.

Grote vis

Purho is “commercieel gezien tevreden” over de game. Hoeveel exemplaren hij heeft verkocht? Dat zegt hij quasi-nonchalant niet te weten, maar het zijn er “zoveel”, zegt hij terwijl hij een gebaar maakt alsof hij een grote vis heeft gevangen. De immer perfectionistische Fin had liever nog wat langer aan de game gesleuteld, maar omdat de game toch echt een keer moest verschijnen, besloot hij te ‘monetizen.’

Momenteel houdt Purho kantoor in Helsinki en werkt hij voor zichzelf. Meerdere games zitten alweer in de pijplijn, waaronder een Real Time Strategy-game en een nieuwe psychics game waarbij je gebruik maakt van de elementen water, vuur, aarde en lucht om het ene materiaal in het ander om te zetten. “Alsof je een alchemist bent”, legt Purho uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.