Festival of Games 2010: groupie style
Heel even voelde ik me een ordinaire groupie, toen ik op het Festival of Games videogame-legende Dave Perry om zijn handtekening vroeg. Maar ik dacht: “What the hell, ook de gameindustrie heeft groupies nodig”.
Na afloop van de paneldiscussie op het Festival of Games waar hij aan mee deed, toog ik opgewekt naar de Grote Man achter Earthworm Jim, MDK en Gaikai en vroeg hem eerbiedig doch vol enthousiasme om een persoonlijke krabbel. Een strenge blik maakte acuut een einde aan mijn opgewektheid. Perry had vaker met dit bloedige bijltje gehakt.
“Wat is je favoriete game van mij”? bulderde hij terwijl zijn priemende wijsvinger mij achteruit deed deinzen. Zijn meer dan twee meter lange gestalte helde iets naar voren, zodat ik m’n hoofd diep in mijn nek moest leggen om Het Fenomeen aan te kijken. M’n ogen begonnen te tranen. “Earthworm Jim m’neer”, zei ik zacht terwijl ik snel mijn hoofd weer naar beneden boog.
Alsof het een dolk was in handen van een SAS-veteraan, flitste de grote Perry een pen tevoorschijn. Een klik, een zwier en daar stond op het papiertje geschreven: “Stop bothering me!”
“Now get lost”, beet Perry me toe terwijl hij het papier mijn richting in wierp. Terwijl ik bukte om het velletje van de vloer te rapen, had de Meester zich alweer omgedraaid, om met grote passen weg te benen. Omstanders wisten niet hoe snel ze uit de weg moesten springen om het Genie te ontwijken.
…Oké, eigenlijk verliep het allemaal wat minder dramatisch.
Kijk maar.
David Perry is natuurlijk gewoon een heel aimabele (en lange) gozer. Ik heb inderdaad zijn handtekening gekregen en nog even met hem gesproken over humor in games. “Veel te weinig games maken gebruik van humor”, vond Perry. “Ze nemen zichzelf vaak zo serieus, terwijl het zo fijn is als er ook eens wat te lachen valt.” Dat kon ik alleen maar met hem eens zijn.
Live game-streaming
Dave Perry mag dan laid-back zijn in de omgang, het is ook een harde werker. Hij heeft z’n schaapjes allang op het droge, maar werkt nu volop aan gamestreaming-dienst Gaikai. Volgens hemzelf iets compleet anders dan de enige concurrent Onlive. “Onlive wil consoles overbodig maken, maar Gaikai wil de streaming dienst integreren in bestaande hardware”. En is dus minder eng voor gevestigde partijen, is de boodschap aan Sony, Microsoft en co.
Kort gezegd komt zijn idee er op neer dat als jij op een website een advertentie ziet voor een bepaalde game, je slechts op die banner hoeft te klikken en je zit al in het spel. Zonder ook maar iets te hoeven downloaden of installeren. Cloud based gaming dus, een manier om retail min of meer overbodig te maken. Lees/zie er meer over op de website van Control en bij de buren van Bashers.
Op Control.nl lees je ook verslagen van andere lezingen tijdens het Festival of Games. Onder andere Kellee Santiago van Thatgamecompany kwam langs (flOw, Flower), Pac Man-bedenker Toru Iwatani en Ian Livingstone. Die laatste is ‘lifetime-president’ van Eidos Interactive en daarom medeverantwoordelijk voor siliconenkanon Lara Croft uit Tomb Raider.
OneBigGame
Behalve het promoten van Gaikai was Perry ook aangeschoven voor de eerdergenoemde paneldiscussie. Die ging over OneBigGame, een initiatief van Guerrilla Games-oprichter Martin de Ronde om op non-profitbasis games te maken.
Het geld dat OneBigGame verdient, gaat rechtstreeks naar goede doelen voor kinderen zoals Save the Children en de Starlight Foundation. Naast Perry is ook Masaya Matsuura, de geestelijk vader van Parappa the Rapper, bij het idee betrokken. De eerste game uit de OneBigGame-stal is Chime, waar studenten van de hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) aan hebben meegewerkt.
Festival of Games vond plaats op 3 en 4 juni in de Jaarbeurs in Utrecht. De organisatie was in handen van de Nederlandse Gamedagen (NLGD) en vakblad Control. De foto’s bij dit verhaal zijn afkomstig van Zuraida Buter van Dutch Game Garden.