Het Global Game Jam-filmpje waar iedereen aan meewerkte

Namens Dutch Game Garden ben ik betrokken bij de Nederlandse editie van de Global Game Jam. Dat is een wereldwijd evenement waar deelnemers in slechts 48 uur games maken. Dat leverde dit jaar behalve honderden spelletjes ook een toffe video op die de wereld rondging.

De Global Game Jam vindt jaarlijks plaats in januari. Duizenden gameontwikkelaars, hobbyisten en nieuwsgierigen op honderden plekken ter wereld schrijven zich in om in één weekend games te maken. Die hoeven niet perfect te zijn, maar liefst wel speelbaar.

Het is vooral voor de lol, al hebben we er in Nederland samen met deelnemende onderwijsinstellingen een soort wedstrijd van gemaakt. Iedere locatie (het zijn er inmiddels vijf) heeft een jury van veteranen uit de gamesindustrie en andere hotshots die winnaars aanwijzen in verschillende categorieën. Deelnemers kennen elkaar ook een publieksprijs toe.

Dat wedstrijdelement maakt het interessanter voor sponsoren en nieuwswaardiger voor de pers, maar als deelnemer ben je helemaal niet verplicht je daar iets van aan te trekken. Als jij je gewoon 48 uur wilt terugtrekken, aan het einde van het weekend een werkend spel hebt (of niet) en daarna je spullen pakt, is het ook goed. Maar de praktijk leert dat de meeste deelnemers het leuk vinden om elkaars werk te zien, spelen en beoordelen.

Iedereen mag meedoen

Het maken van games gebeurt meestal in groepjes. Ervaring met game design is uiteraard een pre, maar in principe mag iedereen meedoen. Programmeren, tekenen, geluid ontwerpen, muziek componeren, verhalen bedenken… en anders kun je altijd nog koffie halen.

Het bijzondere aan de Global Game Jam is dat het zo vrij is. Iedere locatie pakt het net even anders aan. Die locaties zijn vaak scholen, bedrijven en bibliotheken (zeg maar plekken met een wat hogere organisatiegraad), maar ook buurthuizen die hun deuren hebben opengezet, hobbyclubs of een willekeurige zolderkamer.

Het is niet eens verplicht om een videogame te maken: het mag ook een bordspel, buitenspel of kaartspel zijn. Of een combinatie van dat alles. Hoewel er ieder jaar een thema is dat over de hele wereld hetzelfde is, pakt de interpretatie ervan overal anders uit.

Plezier voelbaar maken

Dit jaar was ik verantwoordelijk voor het coördineren van een soort ‘werk-in-uitvoering’-filmpje. Bedoeling was om het plezier, de creativiteit, maar soms ook de chaos van dat razendsnelle spelontwerp voelbaar te maken.

We vroegen alle deelnemers korte filmpjes aan te leveren die ze met hun smartphone of andere camera hadden gemaakt. Of het nu hun eerste brainstormsessie was die ze vastlegden, programmeerklussen in opperste concentratie, spontane NERF Gun-gevechten, een potje karaoke, scheldpartijen, rookpauzes, middernachtelijke feestjes of koortsachtig afmaken van hun spelconcept: we wilden alles hebben.

Een professionele partij kreeg de klus om van deze stortvloed aan ruw materiaal één geheel te maken, aangevuld met eigen werk. Dat proces heb ik dus georganiseerd. Het resultaat is een filmpje dat in iets meer dan 5 minuten de spanning, het plezier en de stress van supersnel spelontwerp zichtbaar maakt:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.