Het Global Game Jam shirt: trofee, herinnering, kunstwerk

Dit bericht is eerder verschenen op de website van Control.

Voor het derde jaar op rij ontvangen alle deelnemers van de Global Game Jam in Nederland een t-shirt ontworpen door Ronimo-artist Gijs Hermans. Dit weekend hijsen ruim 600 deelnemers zich in het bedrukte stuk textiel. Een korte geschiedenis van een quasi-legendarisch kledingstuk.

Het begon drie jaar geleden als een grapje: wat nou als we iemand verleiden tot het sponsoren van t-shirts voor de deelnemers aan de Global Game Jam? En dan geen lullige “I joined the Global Game Jam and all I got…”-meuk, maar een uniek, door een Nederlandse game artist ontworpen bewaarexemplaar. Microsoft zag het wel zitten als sponsor: de jammers –ict’ers, game developers, programmeurs, studenten– vormen tenslotte een belangrijke doelgroep voor de multinational.

Gijs Hermans, lead artist bij Ronimo Games, ‘tekende’ voor het ontwerp van het shirt. Dikke, stoere lijnen, opvallende kleuren en een vette knipoog naar retro games en bandshirts. Het resultaat zouden we maanden later nog tegenkomen: deelnemers bleken hun shirt te koesteren als een trofee, waaruit behalve unieke geurtjes ook unieke herinneringen opstegen. De eigenaar steevast getooid met een blik waaruit trots sprak dat ook hij of zij behoorde tot het groeiende gilde van Hollandse gameprofessionals.

Het jaar daarop bleken zowel Microsoft als Hermans te porren voor een tweede editie, dat weer net zo grif gedragen werd als de eerste versie. Vrijwilligers tijdens de Global Game Jam op de diverse locaties in Nederland moesten de shirts zowat met hun leven beschermen, omdat niemand achter het net wilde vissen. “Heb je nog een XL, heb je nog een S”?

Ook dit jaar is het weer gelukt een fantastisch shirt te ontwerpen, te drukken en zelfs nog op tijd bij de deelnemende locaties te krijgen. Als afbeelding een blender met daarin een jaar of 30 aan gamegeschiedenis, zorgvuldig ontdaan van al te copyright-gevoelige beeldmerken. Heb je je ingeschreven? Zorg dan dat je je shirt bij aankomst in Hilversum, Breda, Amsterdam, Enschede of Leeuwarden meepakt.

De verste locatie waar het Global Game Jam t-shirt is beland -tot zover bekend althans- is in Hongarije, om het lichaam van een bezoeker aan het Sziget-muziekfestival. Dat afstandrecord hopen we dit jaar te verbreken. Wie stuurt ons een foto van zichzelf met het shirt op de top van de Kilimanjaro, bungee-jumpend vanaf de Golden Gate Bridge of surfend in Trinidad en Tobago?

Foto boven: Simon van der Linden (Monobanda), Model: Guido Soetens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.