Internet vanuit de auto tijdens zijderoute-rally naar China

Uit het archief:

Avonturiers uit het hele land doen mee met de Amsterdam-Beijing Rally die op 15 juli van start gaat. Het is Holland-promotie in optima forma. Willem de Zeeuw (44), freelance programmeur uit Waalre, gaat mee als onderdeel van het ‘internetteam’. Want ook in de rallysport zijn nieuwe media inmiddels onontbeerlijk.

Internetondernemer Willem de Zeeuw stapt binnenkort in de voetsporen van ontdekkingsreiziger Marco Polo. Samen met bijna tweehonderd anderen volgt hij de Noordelijke Zijderoute door Azië tijdens de Amsterdam-Beijing Rally. Op 15 juli vertrekt vanaf de Dam in de hoofdstad een karavaan van bijna honderd oldtimers voor een rit van 17.500 kilometer langs oorden als Baku, Tasjkent en uiteindelijk de Chinese hoofdstad Beijing, vier weken later. Daar, bij de aankomst, staat een Holland House waar de veelal vermogende deelnemers naar hartelust kunnen netwerken met Chinese ondernemers.

De Zeeuw, een 44-jarige Waalrenaar, wist dat hij het benodigde inschrijfgeld van een paar tienduizend euro niet kon ophoesten. Dus zorgde hij dat hij op een andere manier aan het avontuur kon meedoen. “Ik zag tweeënhalf jaar geleden een berichtje over de rally in het Eindhovens Dagblad. Ik belde meteen de organisatie en heb mijn diensten aangeboden.” Organisator Jan Vermeer uit Oisterwijk was aanvankelijk sceptisch, want wat moest je nou met internet tijdens een rally voor oldtimers?

Maar De Zeeuw had een troef: “Wat dacht je van familie en vrienden die op de hoogte willen blijven, vroeg ik. Daar hadden ze nog niet aan gedacht.” Inmiddels is het een paar jaar later en De Zeeuw komt bijkans om in het werk voor de rally.

Eigen internetbedrijf even op tweede plan

Deelnemers mailen hem aan de lopende band foto’s en informatie en de website moet constant worden bijgehouden. Daarbij komen natuurlijk de gebruikelijke voorbereidingen die aan een rally van dit formaat voorafgaan. “Ik heb een eigen internetbedrijf, maar door de rally heb ik daar lang niet zo veel voor kunnen doen als eigenlijk zou moeten”, biecht De Zeeuw op.

Toch zou hij het zo weer doen: “Dit is toch iets geweldigs?” Het is niet zijn eerste rally, maar rijden laat hij deze keer over aan zijn maat Armand Moers. Tijdens de rit zorgt De Zeeuw dat het thuisfront niets van de reis hoeft te missen. In een tot mobiel kantoor omgebouwde Hyundai Sante Fe houdt hij via zijn militaire laptops en satelliettelefoon een vinger aan de pols met de deelnemers en de fans thuis. Foto’s en berichten komen rechtstreeks vanuit de Aziatische wildernis op de website www.abr2006.nl te staan (website bestaat inmiddels niet meer – MvB).

Via Google Earth te volgen

Via Google Earth -een programma waarmee elke locatie op aarde via satellietfoto’s zichtbaar is- is de route te volgen, evenals de locatie van elke deelnemer. “Het is niet alleen voor de lol”, zegt De Zeeuw. “Ook als er wat mis is, kunnen we snel de locatie van een deelnemer in nood peilen.” Een satellietmodem is in de auto verborgen.

“We rijden door landen waar internet vaak gecensureerd is. We wilIen geen problemen met de autoriteiten.” De deelnemers en officials hebben contact met elkaar via de gsm en satelliettelefoon, De Zeeuw ondersteunt de officials in de communicatie tijdens de rit.

Het organiseren van de rally werd de betrokkenen bijna teveel. Even leek het er op dat de race niet door kon gaan, vanwege een gapend gat in de begroting. Een grote sponsor haakte af en organisator Jan Vermeer werd uit zijn functie gezet. Een commissie hielp de rit weer op de been, maar het inschrijfgeld steeg van 30.000 euro naar 55.000 euro.

De Zeeuw: “Veel deelnemers betaalden voor anderen dat extra geld. Uiteindelijk zijn er enkelen afgevallen, maar door de problemen is nu al een kameraadschap opgebouwd die normaal gesproken pas tijdens de rally ontstaat.”

Oorspronkelijk verschenen in het Eindhovens Dagblad van 6 juli 2006. Afbeelding: Vishva Patel via Pexels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.