Op internet kan iedereen zijn eigen winkel beginnen
Uit het archief:
Steeds meer verkopers slijten hun waren via internet, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Webwinkels zijn voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de groei van het aantal postorderbedrijven in Nederland. Waren dat er twee jaar geleden nog 1500, anno 2006 is hun aantal meer dan verdubbeld naar 3200. Bij internetzaken bestellen klanten online en krijgen ze hun goederen via de post thuisbezorgd.
Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, denkt dat het werkelijke aantal webwinkels tussen de 10.000 en 20.000 ligt. “Dat komt omdat bestaande winkels die een internetstore openen, deze niet apart bij de Kamer van Koophandel registreren.”
Van de 350 leden die momenteel zijn aangesloten bij de Thuiswinkelorganisatie bestaat twintig procent uit zaken die alleen op internet bestaan. Dat aantal groeit. Van de nieuwe aanmeldingen bij de vereniging bestaat vier-vijfde uit webwinkels zonder fysiek adres.
Zolder leegruimen
Door de komst van internet is het gemakkelijk geworden een eigen handeltje te beginnen. Neem Marktplaats.nl, de digitale versie van het aloude briefje bij de supermarkt. Wie wat te verkopen heeft, schiet met de digitale camera een plaatje van het product, zet het op de site, typt er een beschrijving en de vraagprijs bij. Slimmeriken kunnen op die manier hun eigen handel beginnen.
Bijvoorbeeld door spullen op te kopen op rommelmarkten en de zolder grondig leeg te ruimen. De oogst dient als inventaris voor de nieuw opgerichte webwinkel. Met als groot verschil dat er geen btw wordt afgedragen en de verkoper niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Wijnand Jongen is ‘niet blij’ met deze vrije handelaren. “We hebben er problemen mee dat ze in een grijs gebied werken. Ze doen structureel aan in- en verkoop maar zijn officieel geen ondernemer.”
Dat heeft volgens de directeur tot gevolg dat kopers geen rechten kunnen ontlenen hun aankoop. Ook de belastingdienst loopt geld mis. Het is onduidelijk hoeveel handelaren op dit moment op internet actief zijn.
Eigen winkel onder de vlag van E-bay
Hoe gemakkelijk een professioneel ogende internetwinkel te maken is, blijkt op E-bay, de grootste veilingsite ter wereld ter wereld. Sinds een paar jaar kunnen consumenten een eigen webwinkel openen onder de vlag van de veilinggigant. De kosten om een product aan te bieden zijn voor E-bay-winkeliers lager dan gewone verkopers op de site. Binnen no-time is een goed ogende homepage gemaakt.
Behalve aanbieders van kleding, elektronica en huishoudelijke artikelen zijn er veel niche-winkels: daar verkopen ze postzegelalbums, schaalmodellen van formule-1-auto’s, een handtekening van Dennis Bergkamp (voor 15 euro) en buikdanssieraden. Maar wie over een echte onderneming beschikt en wie winkeltje speelt, is niet altijd makkelijk uit te maken.
Oorspronkelijk verschenen in het Eindhovens Dagblad van 24 augustus 2006. Afbeelding: Negative Space via Pexels.