Supermarkt snoept klanten weg bij bloemist: wat doe je daaraan?

Uit het archief:

Het marktaandeel van bloemenzaken in Nederland daalt. Supermarkten bieden tegenwoordig ook mooie boeketten aan – tegen lagere prijzen. Een mogelijke oplossing voor de aloude bloemist: service bieden die een supermarkt niet levert.

Vraag bloemiste Annelies Boogaars of ze last heeft van concurrentie van supermarkten en ze reageert aanvankelijk lachend. “Nog niet. maar dat moet ik afkloppen”. Toch, de eigenaresse van bloemenboetiek Annil aan de Heezerweg in Eindhoven moet het tegenwoordig niet meer hebben van seizoensgebonden acties als de verkoop van zonnebloemen of kerstster.

“Supermarkten kopen die massaal in en verkopen ze voor een lage prijs, dus daar kan ik me niet meer mee onderscheiden.” Als Albert Heijn om de hoek goedkoop bloemen aanbiedt, merkt Bogaars het wel een beetje aan de eigen verkoop, geeft ze toe. “Maar dat gebeurt gelukkig nog niet zo vaak.”

Bloemenzaken in Nederland voelen -na de groenteboer, de bakker en de slager- steeds vaker de hete adem van supermarkten in de nek. Dinsdag publiceerde marktonderzoeksbureau Van Es uit Almelo een rapport waaruit blijkt dat het marktaandeel van gespecialiseerde bloemen- en plantenzaken jaarlijks met één à twee procent daalt.

Meeneemboeketjes van de super

Supermarkten snoepen de meeste klanten weg bij de bloemist. Was het marktaandeel van supers vorig jaar nog 22 procent, over een paar jaar kan dat al dertig procent zijn. “Het meeneemboeketje wordt steeds minder bij de speciaalzaak verkocht en vaker bij de super”, bevestigt Ruud Bertels van bloemenzaak Insulinde aan de Willemstraat in Eindhoven. Hij zit ook in het bestuur van de Fleurop-keten, die de bezorging van boeketten in Nederland voor zijn rekening neemt. “Die concurrentie maakt het lastig voor sommige collega’s het hoofd boven water te houden.”

Volgens Bertels komt dat mede doordat de supers tegenwoordig degelijke, goede boeketten verkopen. “De bloemenafdeling van de supermarkt is geprofessionaliseerd. Ze maken afspraken met kwekers en pakkettenmakers die mooie boeketten leveren.” Service bieden en kennis van zaken hebben is de oplossing voor de zelfstandige bloemenboetiek, vindt Bertels.

“Dat doen wij ook”, zegt hij. “De meeste van onze klanten komen uit de zakenwereld. We bezorgen landelijk, we hebben visitekaartjes van klanten op voorraad. Bij ons kun je boeketten kopen waarvoor je vijftig euro betaalt, maar die je zeker niet in een supermarkt tegenkomt. “

Bruidsboeketten

Specialisatie als manier om je te onderscheiden, ook Giel Roefs van Bloemboetiek Giels uit Helmond doet het. “De verkoop van bloemen voor eigen gebruik is minder geworden, maar wij richten ons vooral op bruids- en rouwboeketten. Op dat gebied hebben we weinig te klagen” , volgens de bloemist aan de toepasselijk genaamde Azalealaan. “Misschien wordt het in de toekomst wel een noodzaak voor alle bloemenkiosken zich op een bepaalde manier te specialiseren.”

Annelies Boogaars, in haar zaak aan de Eindhovense Heezerweg, maakt duidelijk dat zoiets niet veel moeite hoeft te kosten. “Laatst hielp ik een man die een zak zand had gekocht om die zak op zijn fiets te binden. Zoiets doen ze bij de supermarkt niet, zei hij. En zo is het.”

Oorspronkelijk verschenen in het Eindhovens Dagblad van 10 augustus 2006. Afbeelding: Amina Filkins via Pexels.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.